In de uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland van 7 april 2021 (ECLI:NL:RBMNE:2021:1449) was de vraag aan de orde of de verkoper van een Apple Macbook Pro zich kon verschuilen achter de garantietermijn van 1 jaar voor bedrijven en/of 3 jaar voor consumenten, nadat de Macbook een gebrek vertoonde. De Rechtbank oordeelde van niet. Wat was de situatie?
De koper in deze kwestie had op 24 april 2017 een Apple Macbook Pro gekocht, die op 3 juni 2020 gebreken vertoonde aan het display. Uit onderzoek was gebleken dat ook het toetsenbord een gebrek vertoonde. Het display werd kosteloos vervangen door de verkoper om alle problemen te verhelpen. Op 9 juni 2020 melde de koper zich echter opnieuw bij de verkoper en stelde dat het probleem nog niet was opgelost. De koper – die de laptop als ZZP’er had gekocht – verzocht de verkoper om de Macbook opnieuw te repareren en deed een beroep op reflexwerking van het consumentenrecht. De verkoper verweerde zich met de stelling dat de koper geen beroep toekomt op reflexwerking en dat de garantietermijn al was verstreken.
De Rechtbank bevestigt dat een laptop in deze prijsklasse – de aanschafprijs bedroeg € 3.559,– – langer dan 3 jaar zonder problemen zou moeten meegaan. Ook oordeelt de Rechtbank dat het feit dat de toepasselijke garantietermijnen zijn verstreken en of de overeenkomst al dan niet als consumentenkoop moet worden gezien niet uitmaakt, omdat dat niet afdoet aan de verplichting van de verkoper om een deugdelijk product te leveren.
Tot slot overweegt de rechtbank dat ook uit de uitspraak van de Geschillencommissie Elektro van 11 december 2020 kan worden afgeleid dat het redelijk is om te stellen dat een laptop in deze prijsklasse een langere levensduur heeft dan 3 jaar. De Geschillencommissie heeft zich in deze uitspraak aangesloten bij de tabel van de branchevereniging UNETO-VNI dat bij een aankoopprijs van computers van € 300,– en hoger een gebruiksduur van minimaal 36 maanden noemt. De Geschillencommissie oordeelt daarbij dat de te verwachten levensduur van computers van een A-merk in hogere prijscategorieën (het ging in die zaak om een MacBook Pro van € 2249) in ieder geval langer is dan 4 jaar.
De Rechtbank overweegt dat hoewel de uitspraak van de Geschillencommissie betrekking heeft op consumentenkoop, niet valt in te zien waarom deze uitspraak niet ook van toepassing zou zijn op niet consumentenovereenkomsten. Te meer daar artikel 7:17 lid 2 voor alle koopovereenkomsten geldt. Volgens de Rechtbank zou dit bij niet consumentenovereenkomsten mogelijk anders kunnen liggen als de aard van het gebruik door een niet-consument, bijvoorbeeld vanwege de intensiteit en duur, een nadele invloed ondervindt op de levensduur van het gekochte product, maar dat was volgens de rechtbank in dit geval niet aannemelijk geworden.
Conclusie
Uit deze uitspraak volgt dat u zich niet hoeft te laten afschepen door de verkoper van uw laptop, als uw dure laptop gebreken vertoont binnen een periode van 4 jaar en de verkoper dit niet wil verhelpen. Een dure laptop moet minimaal 4 jaar meegaan. De garantietermijn van 1 respectievelijk 3 jaar kan volgens deze rechter niet door de beugel.
Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Auteur: Carolin Vethanayagam, gepubliceerd op 7 februari 2022